Mensen die beginnen met krachttraining komen vaak met allerlei stellingen aangezet die bijna nooit op waarheid zijn gebaseerd. Hieronder vind je een kleine verzameling van de meest voorkomende fabels en misvattingen.

1. Ik wil niet overdreven gespierd worden

Maak je geen zorgen. Bodybuilders doen er jaren en jaren over om zulke lichamen te creëren. Dit is voor de iemand die recreatief naar de sportschool gaat echt niet aan de orde. Je kunt de eerste maanden als je het goed aanpakt zeker vorderingen maken en goed vooruit gaan, maar indien je angst hebt om een enorme kleerkast te worden dan help ik je vast daar vanaf. Dat gaat je niet lukken, ook al zou je het willen. Als je iemand ziet in je directe omgeving en je denkt zonder twijfel bodybuilder of kleerkast dan is er meestal sprake van iemand met een hoog vetpercentage en/of iemand die uit de pot heeft gesnoept.

2. Probleemgebieden

Mensen willen vaak de plekken die ze zelf niet mooi vinden extra aandacht geven, dit is vrij nutteloos. Je kan geen vet plaatselijk verbranden. Je lichaam ziet zijn energie reserves als één geheel en het zal zelf bepalen waar het vet als eerste en als laatste weg wordt gehaald. Daar is niks aan te doen. Je kan er echter vanuit gaan dat het geleidelijk over je hele lichaam verdwijnt en op de plaatsen waar je het meeste vet hebt, daar zal het waarschijnlijk ook als laatste helemaal weg zijn.

Het kan zijn dat je spiergroepen hebt die achterlopen maar als je trainingsschema goed in elkaar zit dan trekt dit vanzelf bij. Houd er overigens rekening mee dat veel van die dingen genetisch zijn. Wil je toch specifiek aan een spiergroep werken verhoog dan gewoon je trainingsvolume op bepaalde oefeningen maar ga niet je trainingen teveel inrichten op je zwakke punten.

3. Vrouwen trainen anders

Het is totale onzin om als vrouw anders te gaan trainen dan als man. Trainingen zijn voor een goede reden op een bepaalde manier opgebouwd en zijn ook geschikt voor vrouwen. Vrouwen dienen dan ook exact hetzelfde te trainen als mannen. Er zijn wat uitzonderingen in een later stadium zoals glutes en borst waar ikzelf het volume iets anders indeel. Dit zijn echter cosmetische zaken. Focus je als je begint eerst op het leggen van een goede basis, daar heb je als vrouw geen aangepast programma voor nodig.

Vaak hebben dames angst om gespierd te worden en zodoende minder vrouwelijk. Dit gaat niet gebeuren, de belangrijkste reden hiervoor is dat vrouwen ongeveer vijftien keer zo weinig testosteron aanmaken als mannen. Testosteron is de doorslaggevende factor voor spiergroei. Het is dus vrijwel onmogelijk voor vrouwen om erg gespierd te worden. De beelden in je hoofd van vrouwelijke spierbundels zijn gecreëerd met stimulerende middelen, dus deze angst is dus volledig ongegrond. Je loopt als vrouw wel het risico mooie rondingen te krijgen en een sportieve uitstraling door aan krachtsport te doen.

4. Zichtbare buikspieren door veel buikspieroefeningen te doen

Het beeld dat bestaat dat je een sixpack of een strakke taille krijgt door je buikspieren veel te trainen is onzin. Buikspieren maak je in de keuken is een veelgehoord gezegde, en dat klopt. Je zult zichtbare buikspieren en een strakke taille krijgen door je vetpercentage dusdanig te verlagen dat ze zichtbaar zijn en dus niet door ze vaak en veel te trainen, dat is verspilde moeite en energie.

Als je daarnaast en goed trainingsschema hebt waar voldoende grote compoundoefeningen in zijn verwerkt dan zal je niet of nauwelijks behoefte hebben aan isolatieoefeningen voor je buikspieren. Je core is in eerste instantie een groep spieren die voor stijfheid en stabilisatie zorgen. Train je zwaar dan ontkomen deze spieren niet aan hard werk.

5. Van krachttraining word ik traag

Integendeel. Tot een bepaald punt is het voor bijna iedere sporter aan te raden aan krachttraining te doen, het verhoogd je snelheid en explosiviteit. Er is wel een bepaald omslagpunt, een 100 meter sprinter wilt uiteraard niet hetzelfde trainen als een powerlifter, maar de eerste twee jaar van je krachtsportavontuur kun je volledig los gaan en zal het voor alle doeleinden alleen maar voordelen bieden.

6. Ik train mijn benen met andere sporten

Grote fout. Zorg altijd dat je je complete lichaam traint. Met veel andere sporten zoals hardlopen, voetballen of wielrennen gebruik je je benen wel, maar je zult ze niet of nauwelijks ontwikkelen. Om vooruitgang te boeken qua opbouw en prestaties heb je een bepaalde intensiteit nodig. Deze intensiteit is niet haalbaar met sporten die meer in het hoekje duursport vallen.

Met deze gedachte ontwikkel je een fysiek dat uit balans is. Daarnaast zitten in de benen enorme spieren die zeer veel energie verbruiken hetgeen in het geval van vetverliesdoelen een goede manier is om veel kcal te verbranden. Wat je ook doet, niet overslaan dus die benen. Geef ze zelfs prioriteit.

7. Luisteren naar de grootste gast uit je sportschool

Een terugkerend item lijkt het wel maar de grootste kerels die je in sportscholen tegenkomt hebben vaak een ander ‘supplementenprogramma’ dan jij hebt. Hierdoor zijn ze eraan gewend dat hetgeen zij doen goed werkt. De manier van trainen en eten die deze mensen hanteren is echter totaal niet de doorslaggevende factor. Met hulpmiddelen werkt alles als je maar regelmatig aan ijzer trekt en genoeg eet. Veel van deze kerels hebben zich juist niet in trainen en voeding verdiept omdat ze altijd gedacht hebben dat ze alles goed doen, aangezien het resultaat onmiskenbaar aanwezig is. Zodoende zijn ze vaak al jarenlang op dezelfde manier bezig, zonder zichzelf kritische vragen te stellen of kennis te vergaren. Of de aanwezige kennis gebaseerd is op een goede en effectieve aanpak is dus vaak op zijn minst twijfelachtig.

Hetgeen zij doen en anderen aanraden is vaak compleet ongeschikt voor iemand met weinig trainingsjaren die naturel traint. Dus hoewel het logisch lijkt om te luisteren naar zulke personen, zijn het in mijn persoonlijke ervaring vaak adviezen die je moet ontwijken. Er zijn altijd uitzonderingen, maar het probleem is dat iedereen denkt dat hij die uitzondering is tegengekomen in de sportschool om de hoek.

8. Geen tijd hebben

Om goede resultaten te halen kun je al met drie keer in de week een uurtje in de sportschool voor meer dan voldoende stimulans zorgen. Je hoeft geen ellenlange programma’s te volgen of dagelijks aanwezig te zijn. Als je het goed aanpakt en je denkt na over je programma dan hoeft het niet veel tijd te kosten. Sterker nog, teveel doen is zeker als beginner niet optimaal.

9. Je moet regelmatig van trainingsschema wisselen

Ik hoor hier vaak de gekste zaken over. Je zou je spieren moeten laten schrikken, je lichaam went aan oefeningen, nieuwe prikkels en meer van dit soort terminologie. Het is heel simpel: je gaat vooruit als je voeding op orde is en je daarbij de juiste prikkel aan je spieren geeft. Als deze zaken kloppen en je gaat prima vooruit dan is er geen enkele reden om van schema te wisselen.

Het kan wel zo zijn dat je naarmate je steeds meer vordert, de keuze voor een ander schema beter past bij je huidige fysiek en je doelen. Maar het nemen van een ander schema omdat je lichaam eraan zou wennen is complete onzin.

Als je het leuk vindt om af en toe te wisselen van schema doe dan vooral je ding, maar doorgaans raad ik aan gewoon vast te houden aan wat werkt. Een nieuw schema is toch altijd even zoeken naar de juiste gewichten en de belasting kan anders zijn. Ik vind het zelf onnodig om dwangmatig te gaan wisselen als er geen aanwijsbare reden voor is. Never change a winning team.

10. Beginners die zich focussen op spiermassa opbouwen

Mensen die net beginnen moeten zich focussen op sterker worden ongeacht hun einddoel. Als dat einddoel sterker worden is, perfect. Is het einddoel spiermassa opbouwen, ook dan is het belangrijk eerst een goede basis te krijgen. Meer spiermassa krijg je door meer totaalvolume te draaien. De makkelijkste manier om op termijn meer volume te gaan draaien en in staat te zijn om te herstellen is simpel: zorgen dat je meer kan optillen. Zorg dus altijd eerst voor een goede basis en ga dan pas specifiekere keuzes maken.

11. Onnodige supplementen

De enige zaken die je nodig hebt om goede resultaten te halen zijn goede training en goede voeding. Laat je door niemand vertellen dat je resultaten beter worden door een poedertje of een drankje. Er zijn een paar supplementen die handig kunnen zijn (zoals whey) maar geen enkel supplement gaat je echt voordelen opleveren als je gewoon goed eet en traint.

Button optin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *