Een harde commitment maken kan het verschil betekenen of jij je fitness doelen wel of niet behaalt. En in welke tijd je ze behaalt.

Ik leg je zo uit wat een harde commitment inhoudt, maar eerst ga je je fitness doelstellingen bepalen.

Fitness doelen stellen!

Om resultaat te boeken is het belangrijk om eerst fitness doelen te stellen. Bepaal wat je wilt bereiken in welke tijd en maak een plan van aanpak. Hoeveel dagen ga je trainen per week en wat train je op welke dag? Train het liefst op vaste dagen, zodat het een routine wordt en je minder snel een dag skipt.

Ook voeding is erg belangrijk voor het behalen van jouw doelstellingen. Zorg dus dat je je niet alleen focust op knallen in de sportschool, maar zorg dat je ook een plan van aanpak maakt wat betreft je voeding. Eet gezond en zorg ervoor dat je koelkast en voorraadkast gevuld is met zoveel mogelijk gezond, onbewerkt eten!

Oke, je hebt je doel of doelen opgesteld, nu is het tijd om ze ook daadwerkelijk te gaan behalen.

fitness doel zachte commitment

Zachte vs harde commitments

Je hebt zachte en harde commitments. Het grote en cruciale verschil is dat een zachte commitment geen gevolgen heeft en een harde commitment wel.

Een zachte commitment is bijvoorbeeld dat je met jezelf afspreekt dat je voortaan 4 keer per week gaat sporten. Hoewel deze commitment je een goed gevoel geeft en je vol vertrouwen bent dat je dit gaat waarmaken blijkt in de praktijk vaak dat dit toch niet helemaal (of helemaal niet ;) nagekomen wordt.

Wanneer je het druk hebt of geen zin hebt is het heel makkelijk te zeggen; ach wat maakt die ene keer nou uit, ik ga morgen of volgende week wel weer. Ik deed dit zelf ook vaak en ging daardoor bijna altijd maar 2 of 3 keer per week i.p.v. de 4 keer die ik als doel had gesteld.

Op een gegeven moment heb ik de omslag kunnen maken om standaard 4 keer per week te gaan. Merk je dat je het moeilijk vind om je aan je doel te houden dan is het tijd om een harde commitment te maken.

Een harde commitment maken houdt in dat er gevolgen zullen zijn als je je niet aan je afspraak houdt. Hieronder volgen twee voorbeelden van harde commitments.

fitness doel harde commitment

1. Financiële boete

Stel er een financiële ‘boete’ tegenover wanneer jij je afgesproken doel niet behaalt. Maak bijvoorbeeld de afspraak met een vriend of vriendin af dat hij/zij 100 euro krijgt voor elke week dat je geen 4 keer bent gaan sporten. En houd je hieraan, excuses tellen niet.

Zorg dat het een bedrag is dat je pijn doet en ervoor zorgt dat je dus wel zult MOETEN gaan sporten.

Dit zorgt ervoor dat, wanneer je weer eens excuses zit te verzinnen of zit te bedenken of je wel zin hebt om te gaan, je aan het verliezen van dit bedrag denkt en je je verkeerde gedachtes opzij schuift en naar de sportschool gaat.

Ook kun je een lange termijn doel stellen waaraan een financiële boete hangt wanneer je het niet behaalt. Enkele voorbeelden: 

  • Over 2 maanden moet ik 8 kilo afgevallen zijn, anders krijgt Marietje 100 euro van mij.
  • Over 3 maanden moet ik een zichtbare sixpack hebben, anders krijgt Pietje 300 euro van mij.
  • Over 5 maanden moet mijn vetpercentage met 10% verminderd zijn, anders krijgt Henk 1.000 euro van mij.

 

Je kunt er natuurlijk iets anders dan een geldbedrag tegenover zetten, maar zorg wel dat het iets is dat je ‘pijn’ doet of wat je erg vindt om te doen.

2. Maak gebruik van een personal trainer

Een andere mogelijkheid is het gebruikmaken van een personal trainer, waarmee je trainingsdagen afspreekt. De personal trainer maakt tijd voor jou vrij in zijn schema en je kunt je niet zomaar gaan afmelden. Hij zal dat zeker niet toestaan en je herinneren aan je commitment.

Natuurlijk is een personal trainer niet voor iedereen weggelegd, maar wanneer je dit wel kunt betalen is het bijkomende voordeel dat hij geld kost. Dat klinkt misschien raar, maar wanneer je ergens geld aan uitgeeft ben je veel gedisciplineerder. Je hebt er immers voor betaald en het zou zonde om er niet het maximale uit te halen.

Maak nu meteen een harde commitment en zorg ervoor dat jij je doelen gaat behalen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *