Bij spinazie denk je natuurlijk meteen aan Popeye. Nu was ik eigenlijk wel benieuwd of spinazie nu echt zo goed is voor je spieren of dat het gewoon een fabeltje is.

Ik ben dus wat onderzoek gaan doen op internet en kwam bij een onderzoek uit van het Karolinka Institute (1). Uit dit onderzoek is gebleken dat spieren sterker worden door spinazie.

Dit komt door de stof nitraat, die in spinazie zit.

Het onderzoek is gedaan op muizen; hierbij werd een week lang spinazie toegevoegd aan het drinkwater van de ene groep muizen en bij de andere niet.

En goed nieuws voor de krachtsporters onder ons; nitraat blijkt geen invloed te hebben op de spieren die gebruikt worden tijdens matige inspanning, maar het heeft wel effect op de witte spiervezels. En laat die nu net gebruikt worden bij krachttraining.

De muizen kregen in verhouding evenveel spinazie als een mens die 200 tot 300 gram spinazie of 2 tot 3 rode bieten per dag zou eten.

Al na een week bleek dat de muizen die de spinazie binnen hadden gekregen veel sterkere spieren hadden gekregen.

Toen ze verder zijn gegaan met onderzoeken bleek dat deze muizen een hogere concentratie van twee verschillende eiwitten in hun spieren hadden zitten, waarbij er vanuit gegaan wordt dat dit de grotere spierkracht veroorzaakt heeft.

Nitraatbronnen

Spinazie en rode biet zijn twee van de belangrijkste bronnen van nitraat, maar je kunt ook denken aan andere bladgroenten zoals snijbiet en sla.

Hieronder een overzicht van alle nitraatrijke groenten:

  • Andijvie
  • Bleekselderij
  • Chinese kool
  • Koolrabi
  • Paksoi
  • Postelein
  • Raapstelen
  • Rode biet
  • Sla, alle soorten
  • Snijbiet
  • Spinazie
  • Spitskool
  • Venkel
  • Waterkers

Eet tips

TE veel nitraat schijnt ook weer niet goed te zijn, dus ga niet als een bezetene spinazie lopen eten, maar zorg gewoon dat je regelmatig voedingsmiddelen uit bovenstaande lijst eet.

Spinazie is erg lekker in een omelet met plakjes tomaat en gebakken pijnboompitten. Of bijvoorbeeld in een zoete aardappelschotel.

Of bijvoorbeeld als een eiwitrijke maaltijdsalade met gemarineerde kipfiletreepjes, garneer amandelen en een (zelfgemaakte) honing-mosterd dressing.

Van gekookte rode biet kan je een salade maken met klein gesneden rode ui, gebakken pijnboompitten, wat geitenkaas en een dressing van walnotenolie, balsamico en beetje mosterd. Lekker met bijvoorbeeld gebakken kiphaasjes en aardappelschijfjes uit de oven.

Referenties:

1. http://ki.se/en/news/solved-at-last-why-spinach-makes-us-strong

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *